fredag, juni 26, 2009

Eroge & kulturel centrisme

I den sidste tid er der kommet opmærksomhed omkring Eroge (erotiske spil) i Japan. Spil som ofte indeholder voldtægt, incest og andre ting der normalt ikke lige forbindes med computerspil. Det har især været spillet Rapelay, der ikke lige frem er helt nyt, som har fået sindene i kog. Som navnet antyder handler spillet om at voldtage (omtale af gameplay her og her), men det er langt fra det eneste spil af sin art. Det er ikke ligefrem særligt sympatiske spil, men altså, jeg tvivler på at de er særligt skadelige. Det er jo debatten om videovold, porno, etc. om igen. Det er heller ikke det der er det interessante her.

Det interessante er Eroge-producenten Minori, der nu har lukket sit site for udlændinge. I stedet for at komme ind på Minoris site, får de der søger adgang fra en udenlandsk IP-adresse følgende besked:

minori official website.
This website cannot be browsed excluding Japan.

Some foreigners seem to be having an antipathy against EROGE.
Therefore, We prohibited the access from foreign countries, to defend our culture.
Sorry for you of the fan that lives in a foreign country.

minori Inc.

Det dårlige engelske gør det lidt uklart hvad de mener, men umiddelbart lader det til at Minori mener at voldtægtsspil er særlig japansk kultur, som de er nødt til at beskytte fra de dumme udlændinge, der kommer og forstyrrer deres wa. Minori er selvfølgelig pressede fordi der er debat om hvorvidt sådanne spil overhovedet skal være lovlige. Det er bare interessant at man vælger at fremstille det som om det er udlandet der er problemet. Det er jo ikke fordi de fleste japanere går rundt og synes det er et klassisk japansk kulturelt produkt på linje med kabuki eller buddhistiske templer. Det er et marginaliseret fænomen, som mange ser ned på, lige som de gør med megen anden otaku-kultur.

Vildere bliver det når man ser på otaku-bloggeren Danny Choos site. Her nævner han sagen, og i kommentarerne foregår der noget interessant. Otakus der bor udenfor Japan ser det som et resultat af racisme og/eller kulturel centrisme. Når folk kritiserer at man laver spil der glorificerer voldtægt, så er det altså fordi de ikke forstår den japanske kultur. Der er to implikationer i kommentarerne. For det første positionerer disse ikke-japanske otakus sig selv indenfor den japanske kultur. De forstår det som andre udlændinge ikke gør. For det andet lader det til at de tror at det er en integreret del af japansk kultur at sidde og spille voldtægtsspil på sin PC. Det er bestemt spændende hvordan folk der får deres opfattelse af Japan igennem otaku-kultur har et fuldstændigt andet billede end de fleste andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar