onsdag, januar 28, 2009

Om landbrugsstøtte & Obamas Stimulus Package

Jeg er desværre blevet syg, så bloggen må lide lidt under det i form af færre opdateringer. Lige nu er jeg dog vågen (og på piller), så et enkelt indlæg kan det blive til fra sygesengen.

Reason TV har et glimrende indslag om landbrugsstøtte. Det er særligt aktuelt fordi Barack Obama har afsat $171 milliarder til Farm Service Agency, der hovedsageligt går til fordelagtige lån til farmere. På den måde er Obama med til at gøre det endnu sværere for verdens fattigste, at konkurrere på markedet og dermed sværere for dem, at hæve deres levestandard. Desværre ser det ud til at Obama er fuldt ud så protektionistisk som ventet. Junior har en gennemgang af The Stimulus Package på sin blog, som er værd at se på. Endvidere er denne artikel meget interessant i forhold til pakkens virkning.

Jeg forventer ikke, at folk vil kritisere Obama for dette, lige som de sikkert ikke vil kritisere ham for det missilangreb han beordrede på en pakistand landsby i fredags, som kostede 16 civile livet. Hvor er alle Bush-kritikerne nu? Der må da gælde den samme kritik for Obama som for Bush, og havde han gjort dette havde vi vel hørt fordømmelser alle steder fra (og med fuld rimelighed. Det hører ingen steder hjemme at dræbe civile). Det er muligvis fordi jeg ikke har søgt nok, men ingen steder har jeg set nogle af de sædvanlige aktivister fordømme Obama. Ikke engang på Modkraft kunne jeg finde det nævnt.

Nu vil jeg kravle tilbage under dynen.

5 kommentarer:

  1. Wow! I'm completely honored, I don't know if I've had a shout-out in Danish before :)
    (yes, I was boggled by Google translator for about 10 minutes trying to figure out what language this is written in)

    Jr

    SvarSlet
  2. Mogens9:49 AM

    Jeg læser ofte din blog da jeg synes dine indlæg om japansk kultur og politik generelt er interessante, men jeg studsede lidt over dette indlæg, for jeg erindrer ikke, at have læst nogle kommentarer vedr. det 23 dage lange Israelske angreb på en af verdens tættest befolkede og fattigste befolkninger - på din blog, hvorfor din efterlysning af kritik virker noget dobbeltmoralsk.

    SvarSlet
  3. Hej Mogens,
    det er det ikke. Mellemøsten er bare ikke rigtigt et emne jeg behandler på denne blog. Det burde du vide hvis du læser herinde regelmæssigt. Det er mest japan, økonomi, osv. I den sammenhæng har jeg mere tendens til at skrive om Kina, Korea eller USA end om Israel.
    Jeg er selv meget Bush-kritisk, hvilket fremgår af posten. Jeg forstår bare ikke hvorfor de der NORMALT har været meget kritiske overfor Bush's handlinger ikke har råbt op om Obamas forbrydelser. Det burde de da. Han skal da ikke have det nemmere. Det er jo ikke fordi jeg undrer mig over at de der normalt slet ikke skriver om den slags undlader at gøre det, vel?

    Så din kritik virker totalt forfejlet, må man sige. Hvis jeg skrev en masse om mellemøsten og den slags, så kan vi godt blive enige om at det var RET mærkeligt hvis ikke jeg skrev om voldshandlingerne i Gaza, men det gør jeg ikke... faktisk skriver jeg ikke særligt meget aktuelt om krig. Anden verdenskrig er nok den krig der er skrevet mest om på denne blog.

    SvarSlet
  4. Mogens10:34 AM

    Men Israelsk militarisme kan jo ikke adskilles fra amerikansk udenrigspolitik, da angrebene på Gaza bliver foretaget med amerikanske våben, som ofte er købt i USA for penge Israel har fået i støtte af USA. Derudover støtter USA, Israel diplomatisk i FN med stort set hele resten af verden imod sig i spørgsmål der har med Gaza og VB at gøre. Din kritik af amerikanske forhold i øvrigt taget i betragtning, ville det derfor ikke forekomme underligt med en kritik af ovegrebene på gaza, som Obama jo i meget grove vendinger er blevet stærkt kritiseret for ikke at have taget afstand til mens de foregik på begge sider af midten. Min pointe var såmænd blot, at man ikke kan kommentere på det hele, og det gælder både for dig og for modkraft.

    I øvrigt har de amerikanske venstreorienterede medier som bredt dækker amerikansk udenrigspolitik, hvor informationclearinghouse nok er det væsentligste, haft adskillige henvisninger til pakistanske mediers omtale af netop disse angreb. Endvidere har jeg læst det nævnt af flere amerikanske venstre-intellektuelle.

    At det måske er gået modkrafts næse forbi - og modkraft anser nok Obama for at være en højreorienteret imperialist så de er næppe på hans hold - er måske ikke så mærkeligt. Det har mig bekendt heller ikke været oppe i andre danske medier, men jeg kan huske forkert.

    SvarSlet
  5. Der er lidt blandede følelser omkring Obama på Modkraft. Se f.eks. det indlæg af Judith Butler de har valgt at oversætte. Han er ikke perfekt, men han falder jo en del mere i deres smag end Bush. Det er bare påfaldende at der ikke rigtigt er skrevet det mindste om det første angreb med dødelig udgang for civile som den nye præsident har beordret. Hed han McCain havde det set anderledes ud, tror jeg.

    Ang. Gaza: Hvis begivenhederne i Gaza på samme måde som angrebet i Pakistan ikke rigtigt havde været kommenteret, så havde jeg nok valgt at skrive om det. Men det kan man jo ikke rigtigt sige, vel?

    SvarSlet