tirsdag, november 18, 2008

Sexisme i Sverige

I Sverige har der i mange år været et ekstremt fokus på køn og sexisme. Gender-feminister står meget stærkt i Sverige, og den totale konstruktivisme gennemsyrer ikke bare venstrefløjen, som herhjemme, men også staten. Det seneste absurde eksempel er sagen om en annonce fra Jysk Sengetøjslager, der viser en pige i et lyserødt værelse. Her er hvad Politiken skriver:


Landets Etiske Råd mod Kønsdiskriminerende Reklame har hæftet sig ved et annonce, der viser et pigeværelse - i lyserødt. Og med en sminkedukke, blomstermønstre og en hvidmalet seng.

Det er »utvivlsomt et skabelonbillede«, mener rådet, der imidlertid ikke vil gribe ind over for den formastelige annonce. Årsagen er, at der på billedet optræder en lille pige, der glad og begejstret hopper løs.

En pige i aktiv leg følger ikke det traditionelle kønsrollemønster. Følgelig er der ikke grund til at rejse sag mod Jysk' annonce, mener rådet ifølge den svenske avis Sydsvenskan.

»Piger plejer at blive fremstillet som mere passive. Sådan var det ikke rigtigt i det her tilfælde«, siger en repræsentant for rådet, jurist Tobias Eltell.

Jysk har tidligere fået kritik
Rådet bemærker dog, at Jysk i en tilsvarende annonce for et drengeværelse præsenterer det i sorte farver med et dart-spil, fjernsyn og bilsæde-lignende stol. Det er typisk kønsskabeloniserende, mener rådet.

Det har tidligere langet ud efter den danske forretningskæde, fordi den lancerede pyjamaser med et selvlysende skelet til drengene, mens pigerne kunne vælge en rosa flanels-pyjamas. Problemet var, at Jyst udelukkede, at piger kunne vælge skelet-nattøjet, påpegede det etiske reklameråd dengang.
Det er tydeligt at tankegangen bag dette er at køn er en konstruktion og man sigter mod ikke bare lighed, men enshed kønnene imellem. Det er en absurd tankegang. Der er forskel på kønnene, vi har forskellige kroppe. Hvorfor er man så bange for at erkende det? Hvorfor ses det som en dårlig ting? Det er underligt at denne tankegang i den grad har haft succes i det svenske samfund, når der ikke er nogle rigtigt gode argumenter for at mennesket, af alle skabninger, skulle være fuldstændig uafhængig af sin natur. Bevares, det er selvfølgelig en kulturel konstruktion at man forbinder piger med lyserød, men hvad er problemet med dette? Hvis vi udraderer de muligheder vi har for at udtrykke vort køn og seksualitet igennem kulturelle produkter som f.eks. tøj, hvordan skal vi så opbygge og kommunikere vores kønsidentitet til hinanden? Det er dejligt for mange piger at have et rigtigt lyserødt pigeværelse med bamser, dukker, idolplakater og hvad ved jeg. Når man begynder på den slags som de gør i Sverige, så siger man jo at det kun er et kvindebillede der ikke passer ind i hvad man som offentlig myndighed vurderer som en "kønsskabelon". Så er kvinder der svejser lige pludselig godt, mens kvinder der er husmødre er dårligt.

I sidste ende må det vel være op til den enkelte hvorledes man vil leve. Det er jeg heldigvis ret sikker på at man vil gøre uanset om der er lyserøde pigeværelser i Jysk Sengetøjslagers reklamer eller ej. Hvorfor skal det traditionelle anses for at være et dårligt valg? Det er rent tankepoliti og det griber selvfølgelig også groft ind i ytringsfriheden (ja, reklamer er også ytringer).

Her er en anden reklame fra Jysk Sengetøjslager fra 2006 der fik dom for at være diskriminerende.

2 kommentarer:

  1. Det er dobbelt minus det der de har gang i Sverige, alle gode sjove drenge aktiviteter skal reguleres derover, druk og kampsport stævner hvor man frivilligt kommer til skade.

    SvarSlet