mandag, august 04, 2008

Mixi lancerer statusfunktion

Det japanske SNS, Mixi, har lanceret en twitter-lignende statusfunktion, skriver Asiajin. Jeg har selv aktiveret den på min Mixi-profil, og den virker fint og ser godt ud. Desværre er den indtil videre kun på prøve, men jeg håber, at den kommer til at fungere i længere tid end til 1. september, som er skæringsdatoen for prøveperioden. Jeg kan anbefale andre brugere af Mixi, at tjekke det ud.

Mixi har 14 millioner brugere, der hovedsageligt er japanere. Det er Japans mest populære SNS og meget japancentrisk. Al tekst er på japansk, og tidligere på året gjorde de det meget svært for udlændinge eller japanere bosat i udlandet at registrere sig, i det, at de nu kræver en japansk keitaimail-adresse. En Twitter-lignende funktion har jeg længe savnet, og desværre er det ikke muligt at bruge tredjepartsapplikationer på Mixi. Det er et meget lukket interface som man ikke kan ændre med html-kode som på Myspace, eller bruge applikationer som på Facebook. Hvis man skal beskrive det bedst, er det vel som en blanding af Livejournal og Friendster. Med andre ord håbløst gammeldags, som meget andet af det man ser af japanske ting på nettet. Som bekendt brillerer mange japanske websites f.eks. med det grimmeste design, der ligner noget som en eller anden der lige har fået PC-kørekort har lavet på 1-2-3 hjemmeside i 1999. Ja, det er slemt. Jeg håber i den grad, at Mixi begynder at komme lidt mere med på noderne. Både Myspace og Facebook findes i oversatte versioner, men ikke i lokaliserede udgaver, hvilket nok er det der skal til for at de for alvor begynder at gøre indhug i Mixis marked.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar