torsdag, maj 22, 2008

Social web i Japan: Poupeegirl


















For tiden er jeg meget interesseret i social web, og i den sammenhæng beskæftiger jeg mig også en del med hvordan det bruges i Japan. I den nærmeste fremtid kan man derfor godt forvente en del indlæg om diverse social websites. Det første jeg vil nævne, er det pigeorienterede Poupeegirl. Hvis det skal sammenlignes med noget herhjemme, er det nok sådan noget som det koreansk-inspirerede Habbo eller lignende.

Omdrejningspunktet for Poupeegirl er mode. Sitet er udelukkende for piger, og når man registrerer sig spørges der ikke om køn, lige som de avatarer man kan vælge kun er pigefigurer. Det første man gør er, at vælge en avatar, som så kan gøres personlig ved at vælge hudfarve, hårfarve, øjenfarve og -type, samt meget andet. På billedet ovenfor kan man se en avatar som jeg har skabt. Den står i mit hjem, der fungerer som base for alle aktiviteter på sitet.

Det er også her man klæder sin avatar på. Fra starten af gives der lidt forskelligt tøj, som man kan give avataren på. Når man har gjort det, så kan man tage et snapshot af sin avatar, som så gemmes i et fotoalbum som andre også kan se. Man kan tilføje bemærkninger og humøremoticons til sit snapshot.

Hovedsageligt drejer aktiviteterne sig om at samle "ribbons", som man får som belønning for forskellige handlinger, eller kan købe (for rigtige penge). En af de mest effektive måder at få ribbons på, er ved at kommentere på de billeder andre uploader, eller ved selv at uploade billeder. Der er strenge regler for billederne. De skal for det første være fotografier man selv har taget, og så skal det være tøj eller bamser eller accesories. Andre brugere kommenterer på billederne og giver dem point, og hver dag offentliggøres der en liste over de fotos med flest point, inddelt efter genrer. F.eks. sko, kjoler, bamser, osv. Der er meget fokus på brands, og i sin profil er der et særligt sted hvor man kan skrive sine favoritbrands. Mærkerne har så sine egne hjemmesider på pupe.jp hvor man kan se detaljer om dem, klikke sig videre til deres hjemmesider og se lister over deres butikker i Japan. Det fungerer altså som en slags reklame for mærkerne.

Som på andre sociale sites, kan man blive venner med hinanden og sende interne beskeder. Det er også muligt at indgå i forskellige chatsituationer ved at besøge hinanden eller ved at tage på cafe, hvor pigerne hænger ud. På cafeen kan man søge på forskellige måder blandt brugerne, bl.a. ved at vælge at finde folk der er i samme humør som en selv. Der er også forskellige butikker man kan besøge, f.eks. har Louis Vuitton deres egen shop. Jeg ved ikke om de har betalt for det eller ej, men det er en interessant måde at nå ud til de unge piger på. Der er også en politistation hvor brugere kan få hjælp og vejledning og selvfølgelig et forum.

Poupeegirl fungerer som en slags avanceret påklædningsdukke, men med mange af de web 2.0 funktionaliteter som vi kender fra sites for ældre brugere. Der er mange forskellige muligheder, og det er nemt at bruge lang tid på at skaffe sig ribbons, købe tøj og se på og kommentere de andres avatarer og uploadede fotos. Ideen med at det er ens egne ting man viser til de andre er ganske genial. For flere fotos fra pupe.jp så besøg Flickr ved at klikke her.

1 kommentar:

  1. Pietro10:14 PM

    Det minder meget om det danske goSupermodel som min niece tilbringer en stor del af sin tid med at surfe rundt på.

    SvarSlet