onsdag, marts 05, 2008

Man undrer sig

I Information i dag kan man læse en artikel der handler om at japanske mænd bruger mere på skønhedspleje end nogensinde før. Det er ikke en artikel som Informations medarbejdere har skrevet, men en de har købt af The Independent, og en man kan undre sig over hvorfor de har investeret i. Artiklen kan læses kvit og frit på engelsk hér.

Jeg undrer mig over flere ting. For det første hvorfor man vælger Japan som en vinkel på et fænomen der findes i hele den udviklede verden, og som er et område hvor Japan vist endda hænger lidt efter. For det andet er der nogle mærkelige påstande i artiklen, som f.eks. dette:

" The growing quest for self-improvement and rise in disposable incomes, combined with a shift in gender stereotypes, are among factors propelling men towards the world of beauty."

For det første er der, så vidt jeg, sket et fald i realindkomsten da priserne er stigende i Japan og har været det de sidste par år. Der er(som sædvanlig) økonomisk stagnation, så det er jo heller ikke fordi man oplever et økonomisk boom. I artiklen fremhæves skønhedsklinikker i det fashionable Roppongi, og det er da muligt at der er sket et skift i "kønsstereotypier" dér, men nu er Roppongi jo ikke et sted der er repræsentativt for Japan. Jeg tvivler oprigtigt på at det er andet end et storbyfænomen og dér er det svært at forestille sig at det skulle være noget der rækker ud over en snæver kreds.

I det hele taget undrer jeg mig over hvilke overvejelser Informations redaktion har gjort der har fået dem til at sige "den artikel køber vi og oversætter".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar