tirsdag, januar 22, 2008

Bag en kage i din riskoger



















Et hvert hjem med respekt for sig selv har en riskoger, så man kan få en ordentlig ris uden problemer. Men sådan en kan også bruges til mange andre ting. Igår kom min svigerinde forbi og lånte mig to japanske kogebøger til riskoger. Der er opskrifter på kager, gryderetter, bento, fisk, you name it. Så i dag kastede jeg mig ud i en opskrift: grøn the kage. Det er så simpelt som det kan være. Man hælder ingredienserne op i riskogerens skål, rører det sammen, tænder, og hey presto, 20 minutter senere har man en svampet, sød kage. Billedet ovenfor er som den ser ud når den ligger i skålen efter at være blevet bagt.



















Her er den blevet vendt ud på en tallerken. Den ser altså en anelse sær ud.



















Og her er en skive. Som man (måske) kan se, er den utroligt luftig, som en typisk japansk kage skal være. Der skulle egentlig have været nogle søde kastanjer i, men jeg kunne ikke få fat i nogle.

11 kommentarer:

  1. 4 wild. Riskogeren er den nye Weber-grill.

    SvarSlet
  2. Daniel Lyons12:21 AM

    den ser sær ud skriver du - du undlod at skrive den vigtigeste detalje - smagte den godt ?? (jeg er selv i en grøn te periode i øjeblikket og synes denne kage ser spændende ud)
    møs
    Danny

    SvarSlet
  3. Jo jo, den er god. Det er formen på riskogeren der gør at den ser så mærkelig ud. Har du en riskoger, daniel?

    SvarSlet
  4. daniel lyons8:31 PM

    Nej men jeg er da sikker på at du kan angive mig et sted hvor jeg kan købe en god en. Det skal dog siges at hvis jeg skal have investeret i sådan en - skal jeg lige ha sat en hylde ekstra op i køkkenet, da vores køkken ikke er et af disse moderne "samtale-køkkener" .

    Hvad koster sådan en ? - og hvad har du lavet i din riskoger indtil videre ?

    SvarSlet
  5. Anonym1:15 PM

    man skriver sku da ikke møs som fyr, tag dig sammen

    SvarSlet
  6. Anonym4:17 PM

    en ris koger koster mellem 250-350 kr det lig til at overleve. man kan google riskoger og tryk billeder så har du et overblik over modellern

    SvarSlet
  7. Anonym4:32 PM

    Hej Alle
    Håber I kan hjælpe mig.
    Skal til Kina i 1 mdr. Der er kun mulighed for at anvende en riskoger. Har været på biblioteket efter kogebøger, men desværre ingen gevinst. Aner intet om riskoger.
    Hilsen anette (snart kineser))

    SvarSlet
  8. Hejsa Anette,
    jeg er ikke sikker på hvad du vil have hjælp med, men jeg tror det er riskoger-kogebøger? Dem jeg har er på japansk. Det er nok ikke til så meget hjælp.
    En hurtig søgning på "rice cooker recipes" gav dog gevinst, og der er f.eks. nogle her: http://www.recipezaar.com/cookbook.php?bookid=80457 - Du kan jo selv eksperimentere lidt med søgeord.

    SvarSlet
  9. Anonym8:16 AM

    Hej
    Tak for hjælpen, vil kigge på dem.
    Har lavet de første retter i riskogeren.
    Gullash, karrygryde med småkød.
    Det blev helt OK.
    Hvad men den opskrift på thekage? Kan jeg lokke den fra dig)
    KH Anette

    SvarSlet
  10. Thomas1:01 PM

    Jeg har haft en riskoger i adskillige år og er meget glad for den. Man kan også koge pasta i den, selv om jeg ikke lige ved, om det er en fordel rent energi-mæssigt. Men hvis man f.eks. er ved at ombygge køkken, og komfuret ikke er sat til ... så kan den være en god nødhjælper.

    SvarSlet
  11. Anonym8:57 AM

    Mums, den ser da lækker ud! Kan jeg/vi få opskriften (kan du lægge den ud på siden), tak!

    SvarSlet