tirsdag, november 27, 2007

Børns seksualitet

En person som jeg har lagt mærke til gang på gang i årenes løb, og som altid har undret mig er Troels Peter Schmidt. Lige for tiden går han og sætter plakater op i København for at afskaffe den rituelle hekseafbrænding på Skt. Hans bålene da han ser det som en kønsdiskriminerende tradition. Men han har haft gang i meget mere end det. TPS har altid været meget involveret i seksualpolitisk aktivisme, og de fleste vil måske huske ham som talsmand for og medstifter af Pædofiliforeningen. Selv siger han at han ikke er pædofil, men blot ville hjælpe dem. Jeg har dog min tvivl om rigtigheden af dette.

Nogle vil måske også huske at der var snak om at han skulle stille op for Minoritetspartiet, men forlod partiet efter der var storm omkring hans person. Kristian Ditlev Jensen, den noget hysteriske mandsling fra Ny Alliance (der ikke blev valgt ind), gjorde en stor sag ud af at TPS sad i hovedbestyrelsen for MP dengang og Rune Engelbrecht forsvarede sig selv og MP.

TPS har også haft andre aktiviteter. Bl.a. har han lavet Netværket Frie Kroppe, der er ment som et sted hvor kiggere og blottere kan mødes og sød musik kan opstå. Desuden er han generelt ret venstreorienteret og har f.eks. støttet en del op om Asmaa Abdol-Hamid under den seneste valgkamp. Hans hovedaktivitet er dog hans hjemmeside, der hedder Just-Well, hvor man også kan bestille foredrag med manden. Hvis man læser på siden, så er det tydeligt at han ser sig selv som offer for en heksejagt.

"Heksejagten" han har været udsat for er først og fremmest pga. hans meninger om incest og pædofili. I 1993, under pseudonymet Jørgen Rasmussen, skrev han bogen "Hele og frie børn". Jeg læste bogen i sin tid og den handler om hvorledes TPS mener at børns seksualitet hæmmes og undertrykkes og at de efterfølgende lider skade deraf. TPS mener at seksuelle forbindelser mellem voksne og børn sagtens kan forsvares, hvis der ikke er tvang involveret.

I bogen foreslår han bl.a. at daginstitutioner fremmer børns seksualitet så de får et naturligt og afslappet forhold til den og at der ansættes homoseksuelle og transvestitter, således at børn der måske har tendenser i den retning har rollemodeller at identificere sig med.

Det er klart at TPS er af den mening at tabu (som f.eks. incest og pædofili) blot er konstruktioner som vi bare kan bryde. Dette var en ganske udbredt holdning blandt venstreorienterede i sin tid, omend ikke lige på dette område, men mere generelt set. Traditioner var borgerlige konstruktioner og nu var det en ny tid. De fleste har senere fundet ud af, på den hårde måde, efter bollerummene i kollektiverne og de åbne parforhold, at der ofte er rigtigt gode grunde bagved traditionerne. TPS har bare ikke indset dette. Han er sikker på at det bare er det borgerlige samfunds konventioner der gør at sex mellem familiemedlemmer og børn og voksne er tabuiseret.

Han ignorerer fuldstændigt at der er et særdeles ulige forhold imellem børn og voksne, og at en af grundene til at det ikke er accepteret netop er de problemer der er i at et børn giver sit samtykke til at have sex. TPS graver gerne et par eksempler på nogle der som barn har haft en god seksuel oplevelse med en voksen frem for at underbygge sin påstand. Der findes sikkert sådan nogle, men jeg tror næppe at det er mange. De fleste interviews jeg har hørt eller set af den slags har som regel været med homoseksuelle drenge der har gjort sine erfaringer i den tidlige pubertet. Måske har de været klare til det. Hvem ved. Det er bare ikke helt nok til at gøre det alment accepteret. Jeg opfatter TPS som en pædofil der forsøger at komme med en avanceret udgave af "de vil jo gerne selv" argumentet.

For at man kan danne sig et indtryk har jeg udvalgt lidt fra TPS' hjemmeside. Her først udsnit fra en kronik fra 1986 bragt i BUPLs tidsskrift "Børn og Unge" under titlen "Hvor fræk må en børnehave være?"

"Den smukkeste oplevelse i mit liv, hvad angår samvær mellem børn og voksne, var højdepunktet i et fem ugers seksualpædagogisk forløb i en børnehave på Nørrebro...

...
Lige så snart sangen var færdig, spurgte vi voksne, om nogen kunne huske, hvad det var, vi skulle lave denne dag. Drengen John smilede og sagde, at det vidste han godt, men han ville ikke sige det. Ingen af børnene ville sige det. Så sagde vi voksne, at vi meget gerne ville lave kropsmaling idag. Alle kunne hente farver og lidt koldt vand og gå i gang det samme. Drengene Søren og John sad sammen med mig. Søren ville male mig, og jeg skulle male John til røver....

...
Vi lyttede til noget lækkert trommemusik, imens vi malede hinanden. Drengen Henrik var blevet malet i ansigtet og på kroppen. Da han kravlede op ad legehuset på stuen, strakte han sig så meget som muligt - iført nogle små hvide underbukser - så han nærmest svævede i luften over os andre....

...
Jørgen malede min mave og John mine tæer. Merete grinede særligt meget, da hun pludselig hev mig i min kildemand, for straks at holde op igen. Det er selvfølgelig mægtigt skægt at rulle rundt oven på hinanden, når man er nøgen eller næsten (helt) nøgen. Henrik, der før havde svævet i luften, sådan da, iklædt sine underbukser var nu helt uden sine klæder. Pigerne Karen og Karine kom hen til mig helt nøgne og så helt salige ud i hovederne. De sagde: “Hej Peter” og gik igen. Alle voksne var også nøgne....

...
Så vidt vi voksne ved, lagde vi ikke noget pres på børnene for at få dem til at smide tøjet - det måtte de selv om, men selvfølgelig elsker specielt pigerne at rende rundt uden tøj på i den alder. Desværre halter det meget med dette for de fleste drenges vedkommende, fordi deres synlige kildedrengs seksuelle lyst kan blive til en negativ voksenkontrol, og det ved alle drenge bevidst eller ubevidst...

...
Som noget af det mest naturlige i verden stod Susanne og børnene helt nøgne og snakkede med forældrene midt i gennemgangsrummet. Herefter tog vi allesammen, i festlig humør, bad sammen, seks-syv dejlige og glade mennesker sprøjtende vand og skrubbene hinanden i et lille badekar. Bagefter fortalte børnene alle og enhver, hvor skægt det havde været. Nogle af de børn, der ikke havde været med til denne oplevelse så ud til at være misundelige, men hvem ville ikke være det? Og der opstod nogle spændende rygter. En dreng kom hen til mig og spurgte , om det var rigtigt, at vi havde bollet idag. Det var simpelt hen den smukkeste oplevelse i hele forløbet med børnene samt Karsten og Susanne...

...
En af de første dage i børnehaven ville to drenge, John og William se min tissemand. Jeg sagde til dem, det det kunne de godt, når jeg skulle tisse. Det fik de også lov til senere....

...
Jeg mener naturligvis, at børn skal kunne se hinanden og voksne nøgne i naturlige sammenhænge, men også ved at bruge et spejl eller speculum til anatomiske selvstudier, ligesom kvindebevægelsen gjorde i sin tid og stadig gør. Overskolelærer Anette Westrup, har hjulpet piger i puberteten med selvhjælpsundersøgelser, men anatomiske selvstudier burde starte meget tidligere, idet kønsidentiteten grundlægges i børnehavealderen og ikke har så lidt at gøre med, hvordan man opfatter sine egne kønsorganer..."

Noget andet TPS har arbejdet med, er at finde mere lystbetonede navne for kønsorganerne end tissemand og tissekone. Han foreslår f.eks. at man anvender "kildedreng" og "kildehulen" i stedet. Han har skrevet et par seksualoplysende sange, som jeg giver en lille smagsprøve på hér. Den første hedder "Runde hoveder, lange hoveder" og går på tommelfinger, tommelfinger, hvor er du.

"Runde hoveder, lange hoveder
hvor er I ?
Her er vi, se på os,
sådan ser vi ud"

Den fortsætter med bryster, kildepige, tissepige, osv, osv. Jeg er sikker på at den opfindsomme læser selv kan tænke sig til resten.

TPS har også skrevet en sang for børn om S/M. Vi tager et udpluk(melodien er "Heksemutter"):


"Mor hun ta'r en pisk vil lokke
far til elsked' gabestokke.
Klask, klask, klask, smæk, smæk, smæk
røde striber, de går væk.

Så ta'r mor fars pik i munden
Sutter den og slikker pungen.
Far bli'r glad, kæleri
det er ikke æderi.

Far og mor de ka' jo bolle
i deres store seng vil fjolle.
Kussesaft, smager godt
stivert sprøjter, det er flot."

Der er flere sange af TPS, bl.a. en om escortservice. Disse sange viser godt hvad der er galt med TPS' verdensbillede. Børn har selvfølgelig en seksualitet, det tror jeg de fleste anerkender i dag. Vi ved at børn leger doktor og onanerer og den slags, og som forældre lader vi dem udforske den slags i fred og når de når puberteten så tager vi en snak med dem om det, så de har mulighed for at søge råd og vejledning omkring deres udvikling og seksuel kontakt med jævnaldrende, osv.

TPS ser tydeligvis ikke at børns seksualitet ikke er som voksnes. Hvorfor skal man f.eks. lave en sang om SM til børn? Hvad skal man have ud af det? Kan de overhovedet forstå den slags avanceret sex? Det vil jeg ikke mene at de er i stand til. For mig at se er det et godt eksempel på hvor galt det kan gå når man med Foucault (som TPS selvfølgelig er glad for) og andre teoretikere i hånden bilder sig selv ind at sociale normer bare er borgelige konstruktioner der skader os. Man glemmer helt hvorfor tingene er som de er, og i TPS' tilfælde har det nok meget at gøre med at han har et ønske om at den slags ville være OK og at han har brug for at bilde sig ind at "de ikke tager skade".

Endnu et skræmmende eksempel på hvor meget galt ekstrem relativisme kan føre med sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar