tirsdag, oktober 09, 2007

Tonkatsu drinks anyone?















Dér hvor det hedengange morgensværtshus Lasse's lå i Sundevedsgade, er der et par fyre der har åbnet en såkaldt Izakaya. En Izakaya er en form for japansk restauration hvor man kan købe både mad og drikke. Meningen er så at man sidder og drikker med sine venner og i løbet af den tid man er der løbende bestiller små retter som man kan indtage til sin alkohol. Et glimrende fænomen som desværre nok er svært at få til at løbe rundt i Danmark, hvor det er langt dyrere at spise ude pga. det høje skattetryk her er.

Nuvel, stedet hedder "Kung Fu" og det tegner sådan set ikke ret godt. Hvad sker for det navn? Man kan lige forestille sig hvordan det er gået til da de brainstormede: "Altså, det er noget med asiatisk mad, ikke?" - "Hvad siger du til Kung Fu? Det er da fra Asien, er det ikke?"..suk.

Selv om Izakaya'en er et japansk koncept, så er det mere generelt asiatisk køkken de gør sig, bl.a, sticks og hvad de ellers lige kunne finde på der lugtede af Asien. Deres drinks er åbenbart også asiatisk inspirerede. På Politikens website kunne man læse følgende:

»Mange af cocktailsene er lavet på den japanske spiritus Shochu lavet på ris, som minder om vodka, men har en rundere smag i cocktails. Vi bruger også sake i vores cocktails og andre asiatiske ingredienser som ingefær, citrongræs, litchi, blomme, wasabi og tonkatsu«

WTF? Tonkatsu er en paneret svinekotelet. Jeg forestiller mig at man måske sætter den på kanten som en citronskive?

Anyway, så er det under alle omstændigheder meget fint at nogen forsøger at bringe denne form for bar til København, så den ros skal de have. Deres AOK profil finder du her.

5 kommentarer:

  1. Laerke10:40 PM

    Mmmmm tonkatsu drinks... Blendet med vodka, så er den hjemme! Måske med Gyaru Sone-style mayo til.

    SvarSlet
  2. Lauritz12:12 PM

    Hønsepikken og jeg røg forbi igår, helt skunkede op og med den kritiske hat på. Men vi gik glade derfra.
    Og nyrige.

    SvarSlet
  3. jeg drak Tom Yum martini i bangkok, men citrongræs, chili og galanga er også mere oplagt i en drink end friture og grisekød.

    Men har nu tænkt mig at tage forbi på trods.

    SvarSlet
  4. Döllis - Panofoben8:51 PM

    Jeg elsker konceptet øl og løbende kød, det må jeg indrømme! Det var altså fine sager, og en stick går for omkring 20-25 kroner... Vi fik hvad, 5-6 hver? Sgu billigt for en fuldemandsafspisning.

    Måske er det ikke helt optursjapansk nok for det trænede øje, men mine lægmandsjapanerkundskaber var helt oppe i krydderfeltet!

    SvarSlet
  5. Jeg regner også med at lægge vejen forbi indenfor en overskuelig fremtid.

    SvarSlet