torsdag, august 16, 2007

猫袋 - en host club med katte















I Ikebukuro i Tokyo ligger der en afdeling af kæden Tokyu Hands, der sælger køkkenudstyr, værktøj og andre ting til hjem, hus og have og mere til (bl.a. har de en fantastisk udklædningsafdeling). Oppe på øverste etage er der en afdeling for tilbehør til kæledyr, ja man kan faktisk også købe dyr deroppe. F.eks. havde de, de største ørkenrotter jeg i mit liv har set. Det var næsten skræmmende.

Men udover disse rimeligt normale ting, så tilbyder de også en særlig service. I denne afdeling af Tokyu Hands ligger 猫袋 nemlig. 猫袋 udtales "nekobukuro" og er et ordspil på Ikebukuro og ordet "neko" der betyder kat. Direkte oversat betyder det "kattepose". 猫袋 er et sted hvor man (dvs. især unge piger) for en beskeden sum kan komme ind og tilbringe tiden med at klappe katte. Billedet ovenfor er af skiltet der hænger udenfor. Det viser hvilke katte der er på "arbejde" den dag og så står der lidt detaljer om hver enkelt kat. Fremstillingen minder om de såkaldte "host clubs". Dette er klubber hvor unge kvinder (der hovedsageligt arbejder i prostitutionsbranchen) mod betaling kan møde unge, kønne mænd der fungerer som en slags "champagnepiger".

Jeg var ikke selv inde at se på stedet da jeg havde andet at lave, men min hustru og stedsøn var inde at kigge sammen med nogle venner.















Som man kan se er det indrettet som et slags legehus for kattene. Der lugtede fælt af kattetis og der var forskellige absurditeter, som f.eks. et TV med særlige katteudsendelser. Alle kattene havde fået fjernet deres kløer så de ikke forvoldt skade på gæsterne.

Et sådant sted ville nok være svært at forestille sig i Europa. Her ville man synes at det var synd for kattene eller usmageligt. Blandt japanere jeg talte med om dette sted så var der meget overraskede over at høre om det, og fandt det ret spøjst. Så det er ikke fordi at tanken om en "hostclub" for katte normalt i Japan heller.

Jeg forestiller mig at mange unge piger måske gerne vil have et kæledyr, men at det er forbudt at holde dem i deres lejlighedskomplekser hvor forholdende ofte er ret trange og at de så kan få deres trang stillet på dette sted.

2 kommentarer:

  1. Thomas S11:13 AM

    Hehe. Det minder mig om en tegneserienovelle af Yoshihiro Tatsumi fra 1970, hvor en tabertype (alle er tabere hos Tatsumi) finder trøst i en "Pet apprecition club" (jeg kender kun engelsk oversættelse). Men der får han godt nok eneværelse med hunden, hvor de kan lave unævnelige ting...

    SvarSlet
  2. Det er så vildt med de "luderkatte". Kun i Japan! Det skal vi også se når vi skal derover, 4 sho.

    SvarSlet