torsdag, maj 24, 2007

漢字そのままDS楽引辞典

Da jeg var i Japan for kort tid siden, der købte jeg en Nintendo DS. En lille håndholdt spillekonsol, der er utroligt populær. Jeg var faktisk nødt til at stå op tidligt og tage til Akihabara for at få fat i en, da produktionen ikke kan følge med efterspørgslen.

Under alle omstændigheder, så var ikke for at få en spillemaskine at jeg købte den. I Japan laver man masser af andre titler til spillekonsoller , og især DS'eren er der blevet lavet en del forskellige non-game titler til. Bl.a. kogebøger, historiequiz, rejseparlører, kanjiøveprogrammer, og ordbøger. Til min DS købte jeg programmet 漢字そのままDS楽引辞典 (Kanji Sonomama Rakubiki Jiten ) - Der er en ganske udmærket japansk-engelsk ordbog.
















DS'eren har to skærme. Den ene er en touchscreen, som man kan skrive på med en lille plasticpen. Det giver mulighed for at man kan skrive de kanji man ser på skærmen, og så kan man finde dem på den måde. Hvis man ikke tegner tegnet præcist rigtigt, så giver programmet altid en flere muligheder at vælge imellem. Programmets genkendelsesfunktion virker rigtigt godt. Langt bedre end f.eks. den ordbogssoftware jeg har til min PDA.















Her har jeg med rystende hånd forsøgt at tage et billede imens jeg skriver på DS'eren. Der er også mulighed for at vælge at skrive med de fonestiske alfabeter (hiragana og katakana). Desuden kan man skrive med latinske bogstaver hvis man skal slå et engelsk ord op og se den japanske oversættelse.















Den engelsk-japanske ordbog er dog ikke meget bevendt hvis man ikke er OK til japansk. Det der gør programmet attraktivt er at det er nemt at tegne kanji, det er nemt at navigere, og så er det billigt. Man kan købe programmet hos playasia for $50, og det er selvfølgelig endnu billigere hvis man selv køber det på en tur til Japan. Et ganske udmærket alternativ til en elektronisk ordbog, der er noget dyrere hvis den skal have de samme features.

Musik:

I dag hører jeg:

MRK1 - "Digital Orient"
- Fra hans udmærkede album "Copyright Laws". Det er sjældent at jeg kan lide dubstep, men der er flere på det album jeg kan lide. Jeg har dog svært ved at se det som klubmusik. Det er simpelthen for sløvt.

Kettel - "Follow Me"
- Superhappy upbeat solskinselectronica fra en af mine yndlingsproducere. Når Kettels musik fungerer, så fungerer den bare perfekt. Han er et stort talent.

Klik på linksene og tjek det ud.

2 kommentarer:

  1. Barny Barn12:26 PM

    Så røg du med på dubstep vognen? Personligt er jeg ikke så tosset med MRK1 foretrækker feks Burial og Distance. Distance har lavet nogle wicked trax, jeg kan sende dem til dig hvis du har lyst.

    Jeg har ikke hørt så meget med Kettel men er ikke umiddelbart så tosset med ham men har nok ikke bare hørt det rigtige.

    Hvad syntes du om Marco Bernardi? Jeg er ret fjollet med hans 'Berlin Brothels' track på trods af åndsvag vokal og glitch, meeen der er et eller andet sejt ved det track. Det rocks.

    SvarSlet
  2. Du skal bare høre mere Kettel, så. Der er en del af hans ting der er sådan lidt ligegyldige, men der er altid et par perler på hans albums.

    På Berlin Brothels er det Kettel remixet jeg bedst kan lide.

    Jeg ved sgu ikke om jeg er med på dubstepvognen. Det er nok for meget at sige. Der har hele tiden været nogen få ting jeg kunne lide, men jeg har mere hørt grime hvis det skulle være derovre af. Måske skulle jeg ryge mere hash?

    Burial siger mig ikke en skid, må jeg indrømme. Det er røvssygt, og beatsene er bare ikke gode nok. Distance, der har jeg kun hørt et enkelt track. Seje trommer, men lortelyde ovenpå. Send endelig noget.

    SvarSlet