søndag, juli 16, 2006

Rapmusik & sejhed

En af mine diller for tiden er, til min hustrus store fortrydelse, japansk rapmusik. Hun har meget svært ved japansk rap, og hævder at det blandt andet er fordi det er svært at se japanere som rigtigt seje, med mindre vi taler store yakuza-typer eller lignende. Der er nok noget om snakken. Af en eller anden grund forekommer kinesiske mænd mig f.eks. tit lidt barske og upolerede i det, mens japanske mænd har en tendens til at virke en anelse fimsede. Om det er pga. en mere sofistikeret kultur i Japan vs. en brutal (og fattig) kultur i Kina der gør forskellen skal jeg ikke kunne sige, men her er lidt japanske rapvideos, så kan man dømme musikken og sejheden selv.

Shakkazombie - "Right Here" - IMO et af deres bedste numre. En del af det andet er sådan lala.

Adblock


Teriyaki Boyz - "Beef or Chicken" (live) - Ikke deres bedste nummer, men det bedste jeg lige kunne finde online. Det er en allstargruppe der består af medlemmer af M-Flo, Rip Slyme, m.fl. De har kun lavet et album, og det er også er det eneste der kommer. Desuden har de lavet temaet til "The Fast & The Furious 2: Tokyo Drift". Læg mærke til at de alle er iført Bathing Ape tøj, der er det ultimative japanske hiphop-brand.

Adblock


M-Flo - "Rhyme Brokers" - M-Flo er mine absolutte favoritter. Verbal er en supergod rapper. I dag er deres produktioner meget mere kommercielle, men før i tiden havde de en mere jazzrap-agtig stil. Dengang rappede Taku også mere, og de var 3 i gruppen. Lisa hed sangerinden, der i dag har en strålende r n'b solokarriere. Jeg valgte denne video fordi den er så utroligt lowbudget (og nummeret er godt).

Adblock


Og så skal vi også lige have en smagsprøve på M-Flo's mere poppede ting: M-Flo Loves Emyli - "Dopamine" - Med engrish på t-shirten, skamløs brug af Mark the 45 Kings "900 Number" og al ting.

Adblock


OG mere poprap med en anden af mine favorit-tyggegummigrupper: Heartsdales (der nu er opløst, men der skulle være soloting på vej fra både Rum & Jewels). Nummeret jeg har valgt er ikke valgt fordi det er det bedste, men fordi de er så håbløst kiksede i denne video. Det mislykkes for dem både at være seje og sexede, selv om de forsøger så utroligt hårdt. Heartsdales - "Foxy Lady"

Adblock

5 kommentarer:

  1. Thomas S1:51 PM

    Måske gode, gamle Milton Carniff kan svare på, hvorfor kinesere ser sejere ud en japanere:

    http://www.ep.tc/howtospotajap/

    Modsat Hergé mener Carniff at det er kineserne, der har de mest udstående tænder.

    SvarSlet
  2. Den er så sjov den der. Så den forleden på asiapundit, tror jeg det var. Den er vist lettere politisk ukorrekt.

    SvarSlet
  3. Anonym6:43 PM

    Japanske tegnere kan i øvrigt også selv. Mine bind med Tezukas Astro Boy starter med en advarsel om, at der kan forekomme etniske stereotyper, der kan virke krænkende. Det er så især afrikanere, det drejer sig om.

    SvarSlet
  4. Den berømte kommentar! Den kender jeg godt. Mutantfrog skrev noget om den:

    "This comment is a direct reaction to moves by a group in Japan called “The Group to Eliminate Discrimination Against Blacks,” a fairly sanctimonious group that originally started without a single “black” member to its name. The group claimed that Tezuka’s “Kimba the White Lion” included racist depictions of black Africans and demanded it be changed to reflect a more culturally sensitive era. The move resulted in the removal of Kimba panels from several museum exhibits dedicated to Tezuka. Indicative of Japan’s general isolation from global debate in general, majority public opinion in Japan seems to be against a movement to eliminate discrimination against blacks led by a hypersensitive NGO."

    SvarSlet
  5. Thomas S9:19 PM

    Ah! Det vidste jeg ikke. Så giver den lidt mening.

    SvarSlet