mandag, juli 24, 2006

Japanske elektroniske producere














Der er tit folk der spørger mig om hvem mine yndlingsproducere er når det gælder japansk elektronisk musik. Der er nogle stykker, men et par af dem er Ryoji Ikeda og Hiroshi Watanabe.

Hiroshi Watanabe er en institution indenfor japansk klubmusik. Han har udgivet på et hav af labels i både USA og Europa, og også lavet musik til både anime og computerspil. F.eks. Beatmania. Ud over at være en sej producer, er han også en udmærket fotograf, og billedet i denne post er et han har taget af sine tre sønner.

Det nummer jeg har valgt af hans er et ambientnummer der hedder "Intention". Det kan hentes som MP3 hér de næste 7 dage.

Ryoji Ikeda er i en helt anden boldgade end Watanabe, men bestemt ikke mindre fantastisk. Hans musik er ultraminimal, syntetisk og kold, mens Watanabe er varm, harmonisk og storladen. Ikedas lyd er utroligt flot og rendyrket. Jeg har valgt et af hans mere tilgængelige numre, det hedder "Zero Degrees [3]" og kan hentes her de næste 7 dage.

Hvis numrene tiltaler dig, så husk at investere i kunstnernes plader. Jeg kan anbefale Hiroshi Watanabes album der er udgivet under aliasset Kaito, titlen på albummet er "100 Million Light Years".

3 kommentarer:

  1. Som altid leverer HW en sublim produktion. Fra første gang jeg lagde ører til hans musik (som Kaito) har jeg elsket hans lyd, som er "right up my alley". Havde desuden fornøjelsen at møde ham i Berlin for 1½ uge siden og han er et ualmindeligt sympatisk menneske. Tak for det track, Daniboy!

    SvarSlet
  2. Har faktisk ikke hørt meget Kaito indtil remixet af "Cross The Ocean", men det var en stor oplevelse at høre ham live i Berlin. Og efter dette track, så off to Beatport i go for albummet....

    SvarSlet
  3. Johan3:55 PM

    Hey

    Super fed blog du har her.. faldt lige over din post om hiroshi..

    SvarSlet