fredag, april 07, 2006

Zombie-kung-fu-gangster-sci-fi helvedet












I går havde jeg den fornøjelse at se Ryuhei Kitamuras film, "Versus", der er helt tilbage fra år 2000. Jeg havde egentlig tænkt mig at købe en anden film over Ebay, men da den film jeg bød på ikke kunne leveres, så endte det med at jeg fik pengene tilbage, og en DVD gratis oven i hatten. Jeg havde set et par klip fra Versus, og valgte så den.

Versus blander gangster, sci-fi, kung-fu og zombie/vampyr splatter med elementer fra Highlander og meget andet (er de gangste i øvrigt bøsser, eller hvad sker der med det?). Historien er nærmest ikke-eksisterende. Efter en halv time så jeg på Tamiko (der er min hustru) og spurgte om hun heller ikke vidste hvad fanden den egentlig handlede om? Det gjorde hun ikke, så det var ikke kun mig den var gal med. Man bliver dog klogere i løbet af filmen, men ikke meget. Hvad der mangler i plot, er der til gengæld kompenseret for i form af kampscener. Hele filmen er optaget ude i en skov, hvilket giver den det dér billige, 80er look, da det tydeligvis kun er for at spare penge. Kitamura har brugt hver en krone på special effects og kampscener. Det er hér filmens styrke ligger, og der er mange af dem, de er ekstreme, de er flotte og de er sjove. Hvis man kan lide film hvor 90% af tiden går med at folk får blæst hjernen ud, bliver stukket ihjel, bløder på alle ledder og kanter, genopstår fra de døde for at blive nakket igen, får hugget lemmer af, får hugget hovedet af, osv. så er dette filmen!

Jeg var ganske godt underholdt i hvert fald, og jeg synes mest af alt at Versus minder om film som Re-Animator og så videre i den dur. 80er splatter som vi husker og elsker det. Meget humoristisk, men det havde været toppen med en sammenhængende historie. På den anden side, så har den slags også sin charme.

1 kommentar:

  1. Jep, den har jeg også set. Den er ret sjov og fantasifuld - hvis man kan klare sig uden historie!

    SvarSlet