fredag, april 21, 2006

Endelig noget ordentlig anime

Jeg er ikke den store anime-fan. Bevares, der er da nogle gode ting imellem, og jeg ser lidt, men jeg er ikke diehard tilhænger af den slags, fordi jeg synes der er så langt mellem snapsene. Så det var uden de store forventninger jeg satte "Mindgame" i DVD'en. Men selv hvis jeg havde haft nogle forventninger, så var de blevet gjort til skamme, for det er intet mindre end en fantastisk film.

Den handler om en ung mangategner, uden succes, der møder den pige han har været forelsket i siden han var 9 år. De var kærester i skolen, men hun dumpede ham, fordi han ikke havde noget initiativ. Noget der generelt præger hans liv. Nu ser han hende så igen, men hun skal giftes med en anden. Sammen med sin søster driver hun en yakitori restaurant, og de går derind for at få en bid at spise. På restauranten kommer der et par psykotiske gangstere ind, og det ender med at vores hovedperson bliver dræbt. Han kommer i himmelen, og taler med Gud, der fortæller ham at han vil forsvinde. Der er ikke noget efterliv. I desperation stikker han af, og ender nede i restauranten lige før han dør, og ændrer situationen, så han overlever. Herfra går det over stok og sten, og historien tager en uventet drejning, som jeg ikke vil komme ind på.

Filmen handler om at turde at leve, at gribe de muligheder der er og at opdage hvem man er. Egentlig ret typiske emner for japansk film, omend det er lidt mere syret udført hér. Det der virkelig skiller Mindgame fra andre film, er den fantastiske animation. Jeg har aldrig set noget lignende. Der bruges et væld af teknikker, der skifter hele tiden. Det hele udført perfekt, så man aldrig bliver træt af at se på filmen, men derimod sidder spændt og følger med for at få alle detaljer med. Anime kan af og til virke lidt statisk, men det er ikke tilfældet med denne film. Der er udvikling, fantasi og vovemod.

Det var en virkelig opløftende oplevelse at se hvordan man ikke har holdt sig tilbage, men bare uhæmmet har realiseret alle de vilde idéer man har haft. Anime burde aldrig blive det samme igen, efter denne film. Se den!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar