mandag, marts 06, 2006

Luk nu røven konspirationsfjolser!

Hvis der er noget man kan blive træt af på internettet, så er det folk der tror på konspirations-teorier. Det er som en dumheds-pest der hærger alt og alle på sin vej. Ligegyldigt hvor man færdes, som f.eks. forskellige internet-fora, så dukker der altid en eller anden af konspirations-typen op. For nyligt oplevede jeg det på et musikforum jeg frekventerer, hvor der også diskuteres meget andet. En af de gængse brugere postede et link til en tåbelig film om 9/11, der bl.a. hævder at der var bomber inden i WTC, at der ikke var noget fly der fløj ind i Pentagon, samt at det var den amerikanske regering der stod bag hele molevitten + andre åndssvage påstande. Jeg så filmen, og I guder, hvor var det dog en latterlig og manipulerende omgang! At nogen kan tage den slags alvorligt er mig en gåde. Man har virkelig hængt sin kritiske sans på knagen, hvis man ikke kan se hvor dårligt informationerne præsenteres.

Jeg har opdaget at internet-kommunikation med konspirationsfjolser foregår på samme måde:

1) Konspirationsfjolset poster et link og/eller et uddrag af en artikel. Det kan være om alt muligt. F.eks. holocaust var fup. det engelske kongehus er rumvæsener, Bilderbergerne/frimurerne/jøderne styrer verden, CIA terroriserer folk med stråler fra mobilmaster (seriøst, alle de ting jeg nævner her er ting jeg har oplevet), osv. Det skal gerne være fra infowars, prisonplanet eller rense.com.
Og gerne ledsaget af en kommentar om at man "i det mindste bør give det en chance".

2) Man læser artiklen, ser filmen, hører foredraget eller hvad det nu er. Opdager at det er noget forbandet crap og skriver et svar til fjolset hvor man bruger almindelig logik og måske nogle seriøse kilder for at forklare at han ikke skal tro på den slags uholdbare påstande.

3) Han svarer at du enten er hjernevasket eller at du er "bange" for at se sandheden i øjnene. Poster evt. flere åndssvage links for at underbygge sine påstande.

Det sker hver eneste gang! Det er som om at konspirationspesten får folk til at opføre sig på en særlig måde..en særlig DUM måde. Desværre er der nok ikke så meget at gøre ved det, andet end at vedblive at holde fast i fornuft og logik. Det kurerer nok ikke de ramte, men måske forebygger det nogle nye tilfælde.

8 kommentarer:

  1. he he lader til du har haft en hyggelig mandag.

    Jeg tændte radioen for sent i morges i bilen så jeg ikke hørte Jacob og Lars i P1. Istedet for var der en som talte om at omlægge stort set hele Danmark til national park, så "vi" kan "bevare" naturen, og så brokker du dig over konspirations nuts. Alle undtagen konspirations nutsene ved at de er skøre, lad os bevare naturen fætteren er da langt mere irreterende, da mange sympatisere med den slags crap. Det var så min mandag : p

    SvarSlet
  2. Problemet er at jeg støder på konspirationsteorier oftere og oftere, blandt folk der burde vide bedre. Hvis det kun var de der ekstreme nuts, så ville det ikke være så slemt. Men jeg har efterhånden set nogle stykker gå fra OK-normal, til totalt latterlig.
    Men jeg kan da godt se at de ikke udgør verdens største problem. Det betyder bare ikke at de ikke er irriterende :)

    SvarSlet
  3. Selvfølgelig er de irriterende.

    Jeg ser konspirtations nuts som en internet bivirkning.

    SvarSlet
  4. Der er ingen tvivl om at det er det perfekte medie for den slags, men de har nu altid været der, også før internettet. Men dengang bestilte de bøger og hæfterpr postordre eller købte dem i nogle af de mystiske boghandlere, der også handlede med bøger om UFOer, yoga og hvad der ellers er af hekseri og new age. Med internettet kommer der både flere af dem, og så begynder de oven i købet at kommunikere med os andre. Det var bedre dengang de holdt sig for sig selv.

    SvarSlet
  5. Thomas S11:34 PM

    Apropos det med at gå fra OK-Normal til total latterlig, så kan det jo ske for os alle, hvis vi drikker, men jeg blev alligevel overrasket en dag, jeg drak et par øl, som blev til flere, med en arbejdskammerat, da han en smule småsnaldret pludselig gik i gang med at overbevise mig om ... jeg husker ikke hvad præcis, noget med 11. september, seføli, som helt tydeligt var bogus og tilsyneladende mere drevet af mistillid til de officielle forklaringer end egentlig tiltro til alternativerne. Jeg blev overrasket fordi den fyr absolut ikke er dum, naturvidenskabeligt dannet, arbejder med et job hvor logiske og analytiske evner skal være i top, hvad de også var, og en af de slags mennesker, som der er få af, der helt rationelt kunne diskutere hvad som helst og lade logiske argumenter stå prøven frem for føle-føle-mavefornemmelse-nonsens. Og alligevel...

    I det mindste var han tilsyneladende alt andet end pushy med sine ideer, for det var helt klart kun fordi han havde fået lidt at drikke, at det kom op. Men alligevel...

    SvarSlet
  6. Bjarke10:16 PM

    Jeg jeg kender det godt. De er pisse tåbelige dem der tror på konspirations teorier.

    Så en der postede et klip med Jesper Klein og en lektor fra kbhs universitet, hvor de også hævdede at det er en konspiration:

    http://video.google.com/videoplay?docid=-7100671481470584677&q

    SvarSlet
  7. Anonym3:39 PM

    --Men dengang bestilte de bøger og hæfterpr postordre eller købte dem i nogle af de mystiske boghandlere, der også handlede med bøger om UFOer, yoga og hvad der ellers er af hekseri og new age.--
    Ja for yoga er hekseri og ufoer uhadada, men hvis i får magt som agt skal det nok blive stoppet ikk.
    sov i bare videre mens vi kommer tættere og tættere på politistaten/one world government

    SvarSlet
  8. Anonym5:44 PM

    hmm - USA har aldrig bevist det var bin Laden , ergo en konspirationsteori.
    Bush-folkene løj dokumenteret 935 gange i et år op til Irakkrigen.
    Pearl Harbor citatet har gjort dem inhabile i opklaringen, og alligevel er det alene deres forklaring vi skal tro på.
    Dagen før vidste de INGENTING, dagen efter vidste de det var et udenlandsk overfald på USA, NATO-eden trådte i kraft.
    Bush ønskede IKKE at opklare 9/11. På hvilken måde det kunne gå til at disse 'hulemænd' kunen snyde verdens mest avancerede og sofistikerede efterretningstjeneste.
    Hmm... der er godt nok mange tosser.

    Jeg kom her fordi jeg søgte information om Schillerinstituttet, og ville så lige se om bloggeren Daniel B var pålidelig. Nu ser jeg at dette forum befolkes med folk der blindt tror på USAs regeringer UANSET at de lyver, myrder, ikke beviser noget som helst.

    Tosser - JA, farvel og tak

    SvarSlet