fredag, februar 10, 2006

Den mest fantastiske slagterbutik

Noget man mangler, her på Vesterbro, hvor jeg bor, er en god slagter. Der er ikke rigtig nogen. Jeg har forsøgt mig med diverse af slagsen, men det ender med at de ikke kan tilfredsstille mine behov for underlige udskæringer og indmad som ingen andre spiser. De stirrer på mig med blanke øjne, når jeg beder om hestekød, fåremaver, nyrer og kallun. Det skulle ikke undre mig hvis de svinede mig til når jeg var gået. Så dårligt står det til med slagterhåndværket mange steder. Der er dog få slagtere der kan noget, blandt andet Slagter Malling ude i NV og den ekstremt dyre, men ganske gode, økologiske slagter på Kultorvet. Men det er en tredje der er min favorit, nok fordi den er helt uden dikkedarer og så ligger den lig dér hvor jeg voksede op. Ude på Holmbladsgade, på Amager, der ligger P.E. Larsen. Den har været der så længe jeg kan mindes og i dag var jeg der ude for at købe oksehaler, som man desværre ikke lige finder i en almindelig slagterbutik mere, på trods af den kraft og smag der er i sådan nogle.

P.E. Larsen har ikke ændret udseende i alle de år den har ligget der. Det er en klassisk slagterbutik, med hvide vægger og et hvidt og sort flisegulv, hvorpå der selvfølgelig er strøet savsmuld. De to brødre der ejer den står stadigvæk bag disken, og betjeningen er høflig. Det er med et "vær så artig, frue" og i den dur. Man skal ikke bede om at få tingene skåret ud. Det gør personalet helt af sig selv og på den rigtige måde. Priserne er lave og der er altid fyldt i den lille butik. Stamkunderne vælter ind og der er mange hyggelige og sjove bemærkninger mellem kunder og personale. Det er en fornøjelse at se folk der sætter en ære i at levere det deres kunder vil have, og P.E. Larsen har ikke kun gode slagtervarer, men man får også en god oplevelse med hjem.

Sortimentet er det samme som da jeg var barn. Der er tunge, nyrer, lever, deres hjemmelavede hamburgerryg, flæskesvær, blodpølse, finker, svinehaler, osv., osv. Det eneste der er forandret er at der før i tiden sad en ældre dame (jeg gætter på at det var brødrenes mor) i et lille glasbur i butikken og tog imod betaling. På den måde kunne slagterne undgå at skulle håndtere mønter og sedler, når de stod med kød op til begge ører. Buret er der endnu, men nu er der en papmaché-gris derinde. P.E. Larsen er et levn fra fortiden. Man kan komme derned og hente varer fra kl. 7 om morgenen hvis man lyster. Der er ingen slendrian og ingen sure miner. Kun gode varer, rimelige priser og en suveræn betjening. Kig derned før det er for sent. Brødrene lever jo nok ikke for evigt.

6 kommentarer:

  1. Rasmus T5:06 PM

    Jeg elsker den slagter!! Verdens flinkeste brødre og superlækkert kød til billige penge! kan kun anbefales

    SvarSlet
  2. Anonym10:18 AM

    Slagter Larsen har også en butik på Amagerbrogade 153 - samme stemning blandt kunder og personale, samme kvalitet, samme rimelige priser.

    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym8:42 PM

      Det var vist 2 brdr. der startede de 2 butikker, og det er nu deres børn der har overtaget dem, så det er ikke samme ejer. Bor selv tæt på den på Amagerbrogade, men kommer hos Larsen i Holmbladsgade, syntes selv det den bedste af de 2 butikker.

      Slet
  3. Christopher10:19 AM

    Jeg kender faktisk den familie rigtig godt. Jeg har gået i folkeskole samt gymnasie med en af ejerns søn, som er en af mine bedste venner.
    De er de mest flinkeste mennesker jeg nogensinde har mødt.

    Jeg har selv spurgt, om sønnen vil overtage slagterbutikken en dag, men det ser det ikke ud til, idet det er for tidskrævende at drive stedet. Herudover har han andre fremtidsplaner selv.

    Derfor vil jeg varm anbefale at man tag en lille kig i slagterbutikken, mens den stadig er der endnu, for hvor mange slagterbutikker, ser du egentlig her på Amager i dag?

    SvarSlet
  4. Jeg har boet på amager i 7 år og været fast kunde hos PE Larsen på amagerbrogade. Nu bor vi i Taastrup men tager gerne turen til slagteren alene for kvalitetens skyld. Det er den type slagter, som gør det megasurt at være vegetar.

    SvarSlet
  5. Anonym6:14 PM

    Der var engang, da Amager var noget helt specielt - en tidslomme på den gode måde.
    I hjørnerne findes det stadig. P.E.Larsen er et godt eksempel. Alene skiltet med ´Dagens tilbud - finker´, der har stået urørt i årevis. Men de HAR sgu finker!
    Samt en masse andet godt, der ikke fåes andre steder. Hæg om det!

    SvarSlet