tirsdag, februar 21, 2006

Amerikansk propaganda fra 1945

Jeg faldt over denne fantastiske propaganda-film, tilbage fra 1945. Den hedder "My Japan", og har en hvid amerikaner, der er klædt ud som japaner, som vært. Det er ret utroligt hvad man kunne slippe afsted med dengang, for det er mildest talt ikke småting der påstås i filmen. Japanerne fremstilles som onde, sadistiske, iskolde dræbermaskiner. En forestilling der stadigvæk lever, og som man især støder på, når talen falder på anden verdenskrig. Det er både komisk og tragisk på samme tid, at se hvordan man skruede den slags sammen dengang. Men det er ensidigt tragisk at man stadigvæk kan mærke dønningerne fra den propaganda-bølge der blev sat i værk i sin tid.

Se filmen hér.

4 kommentarer:

  1. Thomas S12:00 AM

    Jeg synes ikke rigtigt, at der kommer nogen film frem på dit link?

    Nå, men lad mig bidrage med Skipper Skræk i WWII i den gamle "You're a sap, mr. Jap":
    http://www.youtube.com/?v=iquBBEqJwcA

    SvarSlet
  2. Thomas S12:13 AM

    Der er selvfølgelig også Disneys Commando Duck: "Japanese custom says: Always shooting a man in the back, please".
    http://www.youtube.com/watch?v=aqE93eHVGH0

    (Og i det ikke-japanske hjørne, så er de to WWII-disney-film Der Fuhrers Face og Education for Death ikke helt uefne.)

    SvarSlet
  3. Pietro1:00 AM

    Jeg kunne heller ikke få linket til at virke, men filmen kan ses direkte herfra: http://www.archive.org/stream/MyJapan1945/MyJapan1945_256kb.rm

    (Det kræver dog en del tålmodighed. Jeg er kun nået en fjerdedel igennem filmen.)

    SvarSlet
  4. Hm,jeg ved ikke hvorfor Archive.org driller. Men nu har jeg ændret linket til det som Pietro anbefaler, så kan man i hvert fald streame det.

    SvarSlet