mandag, januar 16, 2006

Kawabata - A Thousand Cranes

Så fik jeg endelig læst noget af Kawabata Yasunari og jeg må sige at det var en meget positiv oplevelse. A Thousand Cranes er en sørgelig historie, der med the-ceremonien som baggrund, fortæller om en mands forhold til to kvinder: sin fars tidligere elskerinde og dennes datter. Der foregår sådan set ikke det store i romanen, det hele er holdt på et meget elegant og minimalistisk plan og beskriver spændingerne mellem personerne godt og alle de tanker om fortiden der plager hovedpersonen. Bogen satte sig ganske simpelt fast i mit sind og nye tanker omkring handlingen dukkede konstant op i dagene efter at jeg havde læst den.

Jeg har også Snow Country liggende, og den ser jeg rigtigt meget frem til at læse. Måske er der basis for en ny fetisch?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar