fredag, december 30, 2005

Osamu Tezuka

Til jul var jeg så heldig at få første bind af Osamu Tezukas livsværk, Phoenix, som gave af min svigerfar. Tezuka-sama betragtes som den vigtigste person indenfor manga og der findes næsten ikke den stil han enten har grundlagt eller profileret sig indenfor.
Jeg har ikke rigtigt læst noget af ham før. Det eneste jeg rigtigt kender fra ham er Tetsuwan Atomu (jern-arm atomet), bedre kendt som Astro Boy på disse kanter og så filmatiseringen af hans science fiction manga Metropolis, der er mere end lidt inspireret af Fritz Langs film af samme navn.
Emnerne i Phoenix er store, så som eksistens, retfærdighed og liv og død. Det er svært at beskrive handlingen, men en hver som bare er lidt interesseret i manga bør bestemt kaste et blik på denne serie. Der er 12 bind i alt og hvert bind kan læses selvstændigt. Tezuka har også lavet en serie der følger 3 drenge der hedder Adolf, hvoraf den ene er Adolf Hitler. Den er jeg simpelthen nødt til at få fat på, men jeg skal bare lige have fat i de 11 andre bind af Phoenix først. Suk.

5 kommentarer:

  1. Thomas S5:10 PM

    Jeg ved ikke, om du bliver advaret om svar på gamle indlæg - hvis ikke, ser du sikekrt ikke den her, men jeg tænkte, at det her kunne interessere:

    http://www.publishersweekly.com/article/CA6305371.html

    .. når du har fået læst Buddha og Adolf.

    SvarSlet
  2. Mange tak. Det ser interessant ud. Vertical er et fedt forlag og har udgivet nogle fantastiske bøger ind imellem.

    SvarSlet
  3. Thomas S6:28 PM

    Buddha er i øvrigt på vej i paperback fra både Vertical i USA og Harper Collins i England. Jeg er i gang med at samle mig Harper Collins-udgaven, og det er altså en fremragende tegneserie. Desværre lader det til at min pakke med bind 3 og 4 fra play.com er forsvundet et sted i postsystemet. Hrmf!

    SvarSlet
  4. Jeg har fået læst Adolf. Den var ganske udmærket, synes jeg. Ret voldelig (måske ikke overraskende i sig selv) på en lidt aparte måde.

    Buddha må være det næste.

    SvarSlet
  5. Thomas S3:56 PM

    Blev færdig med alle otte Buddha-bind. 5 stjerner.

    SvarSlet